آموزش تعویض پنل

آموزش تعویض پنل

پنل یا صفحه نمایش از اجزای اصلی یک مانیتور یا تلویزیون و یا هر وسیله نمایشی می باشد که چون با دیدن ارتباط دارد بسیار برای کاربر مهم است که مشکلی در آن وجود نداشته باشد تا بتواند از تصویر خروجی  لذت ببرد و استفاده لازم را ببرد. پنل يا صفحه نمايش از تعدادی سلول تشكيل شده است و داخل هر سلول كريستال مايع قرار گرفته كه می تواند عبور نور را كنترل كند به عبارت ديگر منبع نور در پشت سلولها قرار گرفته و اگر مولكولهای كريستال مايع نور را از خود عبور دهد آن سلول روشن به نظر ميرسد و اگر اجازه عبور نور نداشته باشد سلول مورد نظر تاريك ديده می شود بنابراين بدين صورت نقاط تاريک و روشن بوجود می آيد. برای ساختن تصاوير رنگی از فيلترهای رنگی كه در جلوی سلولها قرار گرفته نقاط رنگی ساخته می شود.

هر سلول يک DOT  يا يک SUB PIXEL است که نقاط تاريک و روشن صفحه نمايش را تشكيل می دهد و اين نقاط يا قرمز يا سبز يا آبي است و با تركيب اين سه رنگ رنگهای ديگر بوجود می آيد. با تغيير درصد رنگهای قرمز و سبز و آبي انواع رنگها ساخته می شود و حداكثر تركيب رنگ در LCD  ۶ بيتي ۱۶ ميليون رنگ و در ۸ بيتي ۱۶٫۲ ميليون رنگ ساخته می شود. هر پيكسل از سه DOT تشكيل شده بنابراين تركيب سه نقطه قرمز و سبز و آبي يك PIXEL  سفيد بوجود می آورد.

TFT مخفف  THIN  FILM  TRANSISTOR  می باشد بنابراين تعدادی ترانزيستور چاپی كوچک براي هر دات جهت كنترل عبور نور در نظر گرفته شده است. اگرTFT  روشن شود نقاط تاريک بوجود می آيد و اگر خاموش شود نقاط روشن بوجود می آيد. اين ترانزيستور از سه پايه تشكيل شده .

۱- GATE

۲- DRAIN

۳- SOURCE

 پس از انتخاب و روشن شدن ترانزيستور و بر قراری داده روی الكترود مثبت با توجه به اختلاف ولتاژ بين الكترود مثبت و منفی و با توجه به اينكه كريستال مايع بين اين دو الكترود قرار گرفته و همگی داخل يك محفظه شيشه ای قرار گرفته است مولكول های كريستال مايع يونيزه شده و به صورت منظم در می آيد بنابراين هيچ نوری از مولكول های كريستال مايع عبور نمی كند و با تغيير باياس گيت می توانند ميزان درخشندگی تصوير را كنترل نمود بنابراين تغيير كنتراست حاصل می گردد.

برای تامين روشنایی لازم صفحه نمايش از لامپهای فلورسنت كاتد سرد استفاده می شود. بنابراين برای روشن نمودن لامپ ها از بردي به نام INVERTER  استفاده می گردد.

برای شرکت در کلاس های آموزشی تعمیرات مانیتور و تعویض پنل مانیتور و یا کسب اطلاعات بیشتر می توانید با واحد آموزش مجتمع فنی ملی پایتخت تماس  حاصل فرمایید.

تلفن تماس : ۰۲۱۶۶۹۳۳۲۳۷

آدرس »تهران-میدان انقلاب-جمالزاده شمالی-خ فرصت شیرازی-نرسیده به والعصر-کوچه صالحی-نبش کوچه درفش-پلاک۱